Home blog Digitální malba – co k ní používám?

Digitální malba – co k ní používám?

written by Brabikate Prosinec 4, 2018

Jsem teď před Vánoci v pracovním presu a u tabletu teď trávím víc hodin, než kdy dřív. Abych si trochu odpočinula od malování a úplně mi z toho nehráblo :)) dopsala jsem tenhle článek, na který se mi v konceptech blogu práší už pár týdnů. Před časem jsem se na Instagramu ve Stories ptala, o čem bych měla napsat příští článek a pár z vás si napsalo právě o téma digitální ilustrace. Konkrétně vás zajímalo jak jsem s ní začala, co používám za nástroje, kolik mě to stálo financí a času… A na tyhle otázky se vám tu teď pokusím odpovědět. ;)

#1 Hardware

Abyste neměli mylnou představu – i když jsem na svůj Instagram začala dávat digitálně tvořené obrázky teprve nedávno, moje první zkušenosti s digitální malbou přišly už zhruba před deseti lety. Tehdy jsem si z nastřádaného kapesného pořídila svůj první grafický tablet od Wacomu a sice jsem ze svého dnešního pohledu vytvářela fakt příšernosti, přece jen jsem se na něm dost vyřádila a naučila se spoustu věcí, které se mi hodí i dnes.

Aktuálně tvořím na profesionálním grafickém tabletu Huion Kamvas GT-156 HD, který mám připojený ke svému notebooku Lenovo Ideapad 710S. Nejlepší na tomhle grafickém tabletu je ten úžasně veliký 15,6 palců displej, na kterém rovnou vidím, co maluji. :) Jsem z tohohle tabletu nadšená a chválím ho, kudy chodím.

Je to ale ideální výbava pro profesionální práci? Stačí to, na mou aktuální tvorbu určitě. Časem bych si k notebooku ale ráda pořídila i nějaký výkonný stolní počítač, který bude pracovat o něco rychleji a bez problémů bude zvládat i hardwarově náročnější operace, třeba práci s videi, s animací a 3D tvorbu. Komu se válí nějaký nepotřebný doma, zaplatím vám za něj nějakým óbr obrazem na míru, dobře? :))

Je nutné mít takový tablet už od začátku? Podle mě ne. Spousta tvůrců tvoří pomocí tabletů bez displeje (snadno takový seženete i do 2000 Kč) a můžete s ním vytvořit úplně stejné věci – jen to není tak pohodlné a nějakou dobu trvá než si zvyknete, že výsledek vidíte na monitoru a ne přímo pod rukou. Další možností je pořídit si víceúčelový iPad Pro a tvořit na něm. Já iPad Pro nemám (na to se mě vcelku často ptáte na Instagramu ve zprávách), ale uvažuji nad tím, že bych si v budoucnu iPad Pro pořídila, ať můžu část práce dělat kdykoli na cestách.

#2 Software

Grafických programů na malování je velká hromada a záleží na každém tvůrci, co mu sedí nejlépe. Já nejvíc tvořím pomocí programů Adobe Photoshop a Krita. Photoshop je klasika, se kterou jsem začala už kolem roku 2006 a od té doby jsem v něm zkoušela vytvářet snad skoro všechno, co se v něm vytvářet dá – a to jak do práce, tak i jen tak pro zábavu. Grafické programy vás musí bavit, to je jeden ze základních předpokladů, proč se pouštět do digitální malby. Jestli s grafickými programy ještě moc neumíte, doporučuji vám začít právě tím, že se naučíte pracovat s Photoshopem od Adobe. Všechny další programy na digitální malbu jsou dost podobné, takže když se naučíte s Photoshopem, ostatní už bude hračka. Zkoušejte upravovat fotky, vytvářet jednoduchou grafiku, práci s vrstvami, maskami… Zkuste pracovat podle návodů na internetu, hrajte si s nástroji a vychytávkami, klidně si udělejte nějaký online kurz.  Když si budete jistí „v kramflecích“, nic vám potom při tvoření nebude bránit v rozletu. ;)

Můj tip: Pokud jsou pro vás grafické programy od Adobe příliš drahé, zkuste klidně čím dál populárnější a cenově dostupnější Affinity Photo.

Co jsem tak vysledovala, v Adobe Photoshopu maluje velká většina „digitálních“ umělců, i když poslední dobou mu šlape na paty aplikace Procreate, ale ta je k dispozici jen pro zmiňovaný iPad. Na Photoshopu mi trochu vadí fakt, že je to takový velký grafický kolos, který je skvělý na úpravu fotografií, ale při malování v něm využívám v podstatě jen minimum jeho funkcí (štětec, kapátko, výběr…), ale pár dalších užitečných nástrojů mi tam chybí. Proto teď nejčastěji tvořím v Kritě, což je program vyvinutý speciálně pro digitální malbu, a navíc je úplně zdarma. Pokud už ovládáte Photoshop, nebude pro vás žádná potíž se v Kritě zorientovat. Krita navíc umí pracovat s PSD soubory, takže kombinace s Photoshopem se tu přímo nabízí.

Na rozdíl od Photoshopu ale Krita není tak 100% stabilní a nejednou už se mi stalo, že se celý program uprostřed práce vypnul. Naštěstí v Kritě funguje automatické ukládání, a tak mi před nosem nikdy nezmizelo víc než pár tahů a za všechny ty skvělé vychytávky to Kritě nakonec stejně vždycky odpustím. Aktuálně tedy ráda kombinuji právě Photoshop a Kritu.

Pro práci s vektory pak používám hlavně Affinity Designer, práce v něm mi sedí nějak víc než v konkurenčním Adobe Illustratoru, i když je pár nástrojů, které mi tam ještě chybí.

#3 Čas a trpělivost

Občas mi přijdou na Instagram dotazy na to, jak jsem se to všechno naučila, po jaké době přišel první úspěch a co bych vám doporučila dělat, aby se vám jako tvůrcům začalo dařit. Na to já úplně nedokážu odpovědět, i když bych moc ráda. Každý má jinou cestu a žádný zaručený recept na úspěch, ani ten umělecký, zkrátka neexistuje. Věřím ale v to, že když budete dost trpěliví, budete mít snahu se pořád zdokonalovat a učit se nové věci, úspěch vás – jednoho dne – přece jen nemine. Jen to nebude bez práce.

Věnujte dost času trénování, učte se a rozvíjejte sami sebe a nenechte se odradit, když to nejde hned ze začátku podle vašich představ. ;)

Já ve volných chvilkách sleduji na Youtube, jak pracují ostatní tvůrci. Na internetu je k nalezení spousta návodů a výukových videí. Zaplatila jsem si několik kurzů na Udemy (ten web úplně zbožňuju) a strávila hodiny jejich studováním. Sleduji spoustu umělců na sociálních sítích a dívám se, jaké jsou trendy, a vyzobávám si z toho, co se mi líbí.

Jen tak se podle mě můžu posouvat dál – protože tomu věnuju čas a protože mě to tak hrozně moc baví. :)

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Kateřina Brabcová (@brabikate_drawings),


I přes všechna tahle chytrá udělátka, co jsem tu popsala, si ale myslím, že by digitální ilustrace neměla být o moc jiná než ta klasická. Mít ten nejskvělejší hardware a software je určitě skvělé, ale nikdy to není záruka toho nejlepšího výsledku. Stejně jako kterákoli jiná malba je i ta digitální totiž v první řadě o barvách, o tvarech, kompozici… a hlavně o myšlence a atmosféře, kterou vytvoříte. ;)

Co vy? Baví vás digitální malba? A jestli sami tvoříte – jaký software a hardware používáte? Budu ráda za reakce. ;)

Mohlo by vás zaujmout